Vedtægter for Seniorklubben, Odder Golfklub
§1 , Formål
1.1 Seniorklubben har som formål, at skabe sportslige og sociale relationer under uhøjtidelige
og afslappede former.
1.2 Der afvikles en række 18- og 9-hullers golfturneringer hver onsdag hele året (undtagen i
juli måned).
1.3 Såvel 18- som 9-hullers deltagerne møder samtidig i.h.t. turneringsproportionerne.
1.4 Herudover afvikles der turneringer med venskabsklubber, samt udflugter til danske golf-
klubber.
1.5 Der spilles ”normal” golf i perioden april – oktober, og vintergolf i perioden november -
marts.
§ 2, Optagelse i Seniorklubben
2.1 Medlemskab af Seniorklubben forudsætter fuldt medlemskab af Odder Golfklub. Der kan
maksimalt optages 200 medlemmer i Seniorklubben. Når det antal er nået, vil de efterføl-
gende blive noteret på venteliste.
2.2 I perioden 1. marts til 31. marts skal alle medlemmer forny deres medlemskab ved at fremsende eller indlevere en indmeldelsesblanket til klubbens kasserer, samt indbetale årskontingent på klubbens bankkonto. Indmeldelsesblanketten kan udskrives fra klubbens hjemmeside.
§3, Kriterier for optagelse
|
Mænd |
Kvinder |
HCP-begrænsning |
Banetilladelse og HCP 54 * |
Banetilladelse og HCP 54 * |
Alderskriterium |
60 år * |
55 år * |
*Ved parforhold skal |
Begge parter skal opfylde både |
alder og HCP-kriteriet |
§ 4, Fortrinsret til medlemskab af Seniorklubben
4.1 De, der har været medlemmer året forud - samt deres evt. ægtefælle/samlever, som er regi-
streret på ventelisten – har fortrinsret, også selvom sidstnævnte måtte medføre lidt flere end
200 medlemmer.
4.2 Ægtepar/samlever skal begge være registreret på ventelisten. Hvis kun den ene part er på ven-
telisten, medfører dette ikke medlemskab for den anden part i det samme år, men først året
efter.
§ 5, Nye medlemmer
5.1 Nye medlemmer kan optages i Seniorklubben i perioden 1. april - 31. maj. Det er dog en betingelse, at klubben overholder det maksimale antal medlemmer. Er der plads, vil de første på ventelisten i rækkefølge blive tilbudt medlemskab af Seniorklubben.
5.2 Tilmelding til ventelisten er muligt hele året. Fremsend oplysning om medlemsnummer, fulde
navn, mailadresse, telefonnummer, HCP-handicap og fødselsdag/år til Seniorklubben.
§ 6, Passivt medlemskab
6.1 Medlemmer, der opnår passivt medlemskab af Odder Golfklub, kan tilsvarende opnå passivt
medlemskab af Seniorklubben.
6.2 Ved passivt medlemskab er det ikke muligt, at deltage i Seniorklubbens aktiviteter, men til
gengæld betales der ikke kontingent.
§ 7, Organisation
7.1 Der afholdes generalforsamling hvert år den sidste onsdag i oktober måned med følgende
dagsorden:
1) Valg af dirigent
2) Beretning for året
3) Fremlæggelse af regnskab og budget til godkendelse
4) Forslag fra udvalget
5) Forslag fra medlemmerne
6) Kontingent for det kommende år
7) Valg til udvalget, samt evt. suppleant
8) Valg af revisor
9) Pokaler
10) eventuelt
7.2 På generalforsamlingen afgøres Seniorklubbens vigtigste anliggender
7.3 Indkaldelse og dagsorden skal i rimelig tid fremsendes til medlemmerne
7.4 Beslutninger træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte medlemmer
7.5 Der kan ikke afgives stemme ved fuldmagt
7.6 Forslag fra medlemmerne, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være
skriftlige, og udvalget i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen
7.7 Forslag fra udvalget og årsregnskabet offentliggøres på hjemmesiden senest 14 dage før
generalforsamlingen
7.8 På generalforsamlingen vælges der i lige år 3 udvalgsmedlemmer og i ulige år 4 udvalgsmed-
lemmer til udvalget
7.9 Hvert udvalgsmedlem er på valg hvert andet år. Det er muligt at modtage genvalg
7.10 Udvalget kan nedsætte ad hoc udvalg efter behov.
7.11 Umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerer udvalget sig med valg af formand, næst-
formand, kasserer, sekretær og 3 udvalgsmedlemmer
7.12 Det er udvalgets opgave og ansvar, at udvikle det sportslige og sociale samvær ved at afholde
fællesspisninger, onsdagsturneringer, venskabsturneringer, og udflugter til danske baner,
samt præmieadministration, klubkontakt, m.v.
7.13 Der er nedsat et underudvalg for udenlandske oplevelser. Seniorklubben er ikke økonomisk
ansvarlig for underudvalgets aktiviteter
7.14 Endvidere er der valgt 2 kontaktpersoner (fra udvalget), som skal have kontaktes til Odder
Golfklubs bestyrelse/baneudvalgsformand, med henblik på evt. småforbedringer, ændringer
eller klager over banen.
§ 8 Turneringsproportioner
Seneste mødetid, starttid samt periode fastlægges af udvalget.
8.1 Turneringer, udflugter m.m. som kræver tilmelding (se programmet på hjemmesiden) skal
ske via Golfbox og betaling skal ske via Netbank.
8.2 Korrekt udfyldt scorekort (læseligt) skal være indleveret senest 25 minutter før start, og
umiddelbart efter afslutning af runden
8.3 Turneringerne afvikles i overensstemmelse med de til enhver tid gældende golfregler, udgi-
vet af ”R & A of St. Andrews” samt Odder Golfklubs betingelser.
§ 9, Rækkeinddeling/HCP-index
9.1 I sommerperioden fra april til og med oktober afvikles alle turneringer i 3 rækker (A, B og C
rækken), samt en evt. 9-hullers række.
9.2 I vinterperioden fra november til og med marts afvikles alle turneringer i 2 rækker (A og B
rækken). Dette kan dog ændres afhængig af vinterbanens udlægning og rating.
9.3 Inddelingen – ud fra HCP-index – mellem de enkelte rækker fastlægges af udvalget, og det
tilstræbes, at alle rækker er lige store.
§ 10 WHS handicap
10.1 Alle turneringer i SeniorKlubben spilles i hehold til WHS, og medlemmernes HCP reguleres
efter gældende WHS-regler.
§ 11, WHS handicap
11.1 Der henvises til gældende regler fra DGU, samt §10.
§ 12, Præmier
12.1 Der vil være præmieuddeling umiddelbart efter hver turnering. Med baggrund i det sociale
samvær forudsættes, at man er personligt tilstede ved præmieoverrækkelsen. Er præmie-
modtageren fraværende udgår præmien
12.2 Præmiernes antal og størrelse fastsættes af udvalget, og fordeles i hver række i forhold til
deltagerantallet den pågældende turneringsdag. Ved point- eller slaglighed, vil det laveste
HCP være afgørende for placeringen. Hvis også dette er ens, afgøres placeringen efter de
sidste 9 huller, sidste 6 huller, sidste 3 huller, og herefter ved lodtrækning
12.3 Man kan ikke modtage præmie, hvis man ikke spiller WHS på dagen.
§ 13, Kontingent/turneringsfee
13.1 Kontingentet fastsættes på den årlige generalforsamling, og det gælder fra 1. april til
31. marts i det efterfølgende år.
13.2 Kontingentet dækker deltagelse i alle almindelige onsdagsturneringer, både sommer og
vinter (inkl. den lille ”starter”, som vi får i vintersæsonen).
13. 3 Kontingentet anvendes til præmier, tilskud til turneringer på danske baner, markering af 70- og
80 års fødselsdage, julefrokost, administration og en ”starter” i vinterhalvåret.
13.4 Ved deltagelse i udflugter, spisninger m.v. betales et særskilt fee, jf. opslag
§14, Ventelistemedlemmer
Denne § er udgået den 30. okt. 2024, da ventelisten er afskaffet.
Således vedtaget på generalforsamlingen, den 31. oktober 2018.
Revidering vedtaget på generalforsamlingen, den 30. oktober 2019.
Ændringer vedtaget på generalforsamling, den 27. okt. 2021.
Ændring vedtaget på generalforsamling, den 30. okt. 2024.